Klanten-MedischeSpeciaalzaken 2018-10-03T15:21:19+00:00

Medische speciaalzaken

Medische speciaalzaken zijn een belangrijke schakel in de zorg. Zij adviseren, ondersteunen en leveren de medische hulpmiddelen aan de cliënt, maar veelal ook aan zorginstellingen en professionals. De meeste medische speciaalzaken hebben een eigen webshop, waar hun klanten een bestelling kunnen plaatsen. De productinformatie voor een webshop moet onderhouden worden, wat in de regel veel tijd en werk kost. Ongeveer 85% van de medische speciaalzaken in Nederland vult hun webshop via webservice met de content uit de medische hulpmiddelendatabank van Nigella IT. Zij hebben de mogelijkheid om real-time productinformatie op te vragen en zo in hun webshop de meest adequate productinformatie te tonen met de inzet van de Bever Webservices.

Bij het adviseren van een medisch hulpmiddel, moet een medische speciaalzaak veel verschillende zaken in de gaten houden. Zo kan de cliënt bijvoorbeeld specifieke wensen en behoeften hebben, of bepaalde eisen aan een product stellen. Daarnaast zal er adequate zorg geleverd moeten worden door de professional. Ook spelen contractafspraken een rol bij de keuze van het uiteindelijke hulpmiddel. Tot slot heeft iedere medische speciaalzaak een eigen assortiment, waaruit hij het uiteindelijke best passende hulpmiddel zal kiezen. Het streven is om de productkeuze aan ál deze zaken te laten voldoen. Om dit proces in te richten wordt er door de medische speciaalzaak gebruik gemaakt van de Zorgplan module of het EVS Portaal. Op deze manier worden ze via een vraag- antwoordenstructuur ondersteund, die de gebruiker leidt van vraag naar oplossing. Ook bestelformulieren kunnen op deze manier eenvoudig en overzichtelijk ingevuld en verstuurd worden. Door de inzet van het EVS Portaal hebben medische speciaalzaak de mogelijkheid om het gehele proces in te kunnen vullen: van patiëntbeheer en productselectie tot en met het declareren.

Zodra het juiste hulpmiddel geadviseerd en geleverd is, zal vanuit de medische speciaalzaak de facturatie plaatsvinden richting de zorgverzekeraar van de cliënt. Afhankelijk van de contractafspraken die gemaakt zijn tussen de zorgverzekeraar en de medische speciaalzaak, heeft deze specifieke informatie nodig van de te declareren producten, denk bijvoorbeeld aan een GPH codering, prijsinformatie, logistieke informatie, etc. De informatie die hiervoor nodig is, is terug te vinden in de medische hulpmiddelendatabase van Nigella IT. Medische speciaalzaken maken dan ook veelvuldig gebruik van export bestanden uit de databank waarin de gevraagde informatie wordt verzameld. Deze bestanden worden in een gewenste frequentie aangeleverd, meestal vindt dit maandelijks plaats.

Tot slot is toegang BeverOnline of BeverOnline Plus een veel gebruikt product bij medische speciaalzaken, omdat hiermee snel en eenvoudig informatie uit de medische hulpmiddelendatabank op te vragen is. Indien gewenst kan de productinformatie via een BeverOnline Plug-in geïntegreerd worden in de bestaande systemen die door de medische speciaalzaken gebruikt worden.

Toegepaste producten of diensten van Nigella IT door medische speciaalzaken:

  • Bever Webservices
  • Zorgplan module
  • EVS Portaal
  • BeverOnline
  • BeverOnline Plus
  • BeverOnline Plug-in
  • BeverOpMaat